Saturday 13 February 2010

Amanah Yang Satu

Assalamualaikum and peace be upon the readers...

Lamak sudah sik update blog ni... Tengah busy dengan kerja-kerja kat lab molekul tumbuhan sebab mauk dapatkan results secepat mungkin.. Untuk proceed pengajian ke peringkat sarjana...Tapi aritok, try untuk menulis dan mengarang sesuatu untuk tatapan pembaca yang budiman.

Setiap manusia kat dunia tok telah diberikan oleh Allah SWT beberapa amanah yang perlukan dilakukan untuk memperoleh keredhaan dan rahmat daripapda-Nya. Salah satunya adalah, amanah sebagai khalifah di muka bumi ALlah yang luas tok. Seperti dalam firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah, 2:30.

Itu adalah amanah yang telah dipertanggungjawab oleh Allah SWT kepada setiap manusia yang dilahirkan ke dunia ini.. Tapi, bila sampe kat dunia tok akan ada manusia yang melakukan amanah ya dan akan ada yang sik kesah dengan amanah yang telah ALlah berik dengan nya. Semua tok adalah bergantung kepada keimanan, ketaqwaan dan keyakinannya kepada Allah SWT. Sebab ya orang kafir sik dapat dikategorikan sebagai khalifah di muka bumi tok, sidak sik beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT.

Amanah sebagai khalifah yang diberikan kepada manusia yang beriman kepada Allah SWT hendaklah dilaksanakan oleh mereka dengan penuh tulus ikhlas dan bersungguh-sungguh tanpa merasakan lemah, lelah , letih dan sebagainya... Dan amanah itu bukan hanya ditimbulkan apabila berlaku sesuatu perkara dalam sesuatu kelompok, time ya lah baruk nak mengatakan tentang amanah... Sebelum tok, sik kisahlah pa nak jadi dengan mereka yang telah sekian lama berada di bawah amanah kita - berjumpa pun jarang, ziarah pun kadang-kadang, bersua muka pun kurang. TAPI bila beberapa orang daripada kelompok itu tadik bebuat perkara yang tidak selari dengan wawasan dan nuansa barulahh nak memperkatakan tentang amanah..  Dimanakah kesyumulan Islam yang digembar-gemburkan??????

Saudara dan saudari yang dirahmati,

Jangan sampai nasi dan jadi bubur baruk kita tersedar dengan amanahn yang telah dipertanggungjawabkan ke atas diri kita. Sik pun jangan nunggu pisang jadi durian baruk mauk tersedar. Kalau kita baruk nak sedar bila nyawa dah sampe halqum, dah terlambat untuk kita... Setiap amanah itu, Allah akan tanyak dan hisab kat akhirat kelak. Jadi, sedarlah daripada kinek tok bukan bertangguh-tangguh untuk mauk sedar... 

Sekadar itu... Wassalam..

28 Safar 1432H
Plant Molecular Laboratory

2 comments:

  1. erm...sempitnya pemahaman ttg amanah klu gitu...

    stiap ari perlu b'sua muka baru d kta kn dh tunai amnh?

    ReplyDelete
  2. Dear anonymous,

    Bukan setiap hari maksudnye,,, ada kala untuk berjumpa dan bermesra... Baca kembali post itu..

    ReplyDelete

Salam ukhuwahfillah. You may post your comments here... Jazakallah khair for the comments, questions, suggestions or etc..