Sunday 16 May 2010

Memoar HidupKu 1

Tanggal 29 April 1987 bersamaan 1 Ramadhan, aku dilahirkan di sebuah daerah kecil di Sarawak, Saratok. Specifically, Pusat Kesihatan Saratok di bahagian Betong (sekarang sudah naik taraf menjadi Hospital Saratok) yang jauhnya kira-kira 60 km daripada tempat asal ku. Dalam tempoh lebih kurang 1 jam 45 minit sampai ke pusat kesihatan tersebut. Pada waktu itu, ummi dan abi sebenarnya memang berada di sekitar daerah Saratok tersebut jadi tidak tergesa-gesalah perjalanannya.. Mungkin sengaja di rancang. Dalam kalangan adik-beradik yang lain, hanya diriku yang dilahirkan di situ. Yang lain semuanya di Klinik Kesihatan Pusa.

 
Hospital Saratok

Sejak kecil diriku diasuh sendiri oleh ummi dan abiku serta ahli keluarga yang lain di kampung yang pada waktu itu agak terpencil daripada perbandaran. Jalan raya pun masih tiada, bekalan air berbekalkan tadahan air hujan sendiri, makanan alhamdulillah segar-segar belaka (ambik daripada kebun), elektrik pun waktu tu masih guna generator (kalau ok), pelita atau lampu gas. Kalau nak masak guna kayu api je, dapur gas belum ada lagi, dapur elektrik lagik lah sik ada. Itulah suasana temoat aku dibesarkan dan diasuh. Walaupun serba kekurangan tetapi amat menyeronokan dan satu pengalaman yang bukan semua orang melaluinya, special person only. Kampungku di beri nama Kampung Serabang. Sejarahnya boleh refer pada link.Sebuah kampung yang jauh daripada hiruk-pikuk bandar, segar, aman, damai dan tenang.

Gambar-gambar di kampung (masjid, rumah saudara & pantai  lumpur)


Selama 12 tahun aku dibesarkan dikampung ini dan tidak pernah menjejakkan kaki ke bandar ataupun bandaraya. Di situlah aku membesar dan mula untuk mengenali kehidupan ini. Aku mula untuk beramal dengan Islam (meaning to say solat) sejak di Tahun 6, itu pun solat Jumaat jak.. itu pertama kali ana mula solat dan konsisten setiap minggu hadir solat Jumaat (atas paksaan dan nasihat seorang cikgu pada masa itu). Kemudian, setelah lama baru ana mula untuk try solat fardu (ana mulakan waktu ya pada bulan Ramadhan solat Maghrib). Tapi, waktu itu tak berapa nak istiqomah sangat solatnye... Sehingga masuk ke tingkatan 2.... Di mana aku telah berpindah ke bandar Kuching untuk meneruskan pelajaran. 

To be continue.....

Plant Molecular Laboratory
2 Jamadil Awal 1431H

No comments:

Post a Comment

Salam ukhuwahfillah. You may post your comments here... Jazakallah khair for the comments, questions, suggestions or etc..